onsdag 28 januari 2009

The Wrestler - En fantastisk film

The Wrestler är lika fantastisk som sitt ledmotiv. Det är en film som berör så djupt in i själen och hjärtat att det är svårt att somna efter man har sett den. Jag såg den igår och jag låg länge och funderade på det jag hade sett. Ledmotivet är förresten Bruce Springsteens lågmälda sång The Wrestler som vackert värmer hjärtat när filmens eftertexter rullar ner framför ögonen.


I filmen ser vi den alltid duktiga skådespelaren Mickey Rourke som Randy ”The Ram” Robinson, en före detta wrestling stjärna som numera livnär sig på att brottas i korpen. Randy älskar det han en gång var och lever för brottningen trots att hans kropp sedan länge har sagt ifrån att det är dags att lägga av. Filmen visar upp en kultur som jag en gång tittade på varje chans jag fick. Wrestling är ett skådespelarfenomen utan dess like i USA. Förr drog det tiotusen tals människor till varje show. Hur det är idag med sporten vet jag inte, men vad jag ser i filmen så verkar den fortfarande tack vare sin legendariska status.

Jag är fast från första filmrutan, mer vill jag inte säga, jag låter er få bilda er egen uppfattning om denna underbara film. Kanske ser inte alla djupet i filmen, det som hela tiden ligger och gror precis under ytan. Kärleken till sitt kall, viljan att aldrig ge upp och försöken att återupprätta skadade band till familj och vänner. Det är ljuvt smärtsamt att se filmen.

Mickey Rourke gör en av sina bästa roller. När det gäller karaktärs skådespelande så är Rourke i samma liga som Gary Oldman, Johnny Depp, Philip Seymour Hoffman och Sean Penn. Han gör det med en trovärdighet som är magisk. Från det blekta långa håret till hans fejkade solbränna. Allt är klockrent.

Men Rourke är inte ensam i filmen. Han spelar mot den alltid så fantastiske Marisa Tomei samt den unge lovande Evan Rachel Wood. Denna trio skådisar väver ihop historien att jag nästan kände för att fälla en tår i det gripande slutet. Det enda jag kan säga är att ni ska se filmen, den är och förblir en av de bästa filmerna jag har sett på väldigt länge.

Jag tänkte även ge er några tips på skådespelartrions andra bra filmer. För på något sätt har deras tidigare filmer lätt dom hit och alla tre är väl värda varje komplimang de kan få för prestationerna i The Wrestler.

Rourke är stencool i Sin City, men kanske är han coolast och bäst i filmen Harley Davidson & The Marlboro Man där han spelar tuff biker tillsammans med Don Johnson. Jag tror nog bara att det är jag som gillar den filmen i hela världen men jag kan med gott samvete säga att den håller riktigt hög klass.

Marisa Tomei har synts i många filmer men den bästa är dramat In The Bedroom. Hon är även sylvass i Before The Devil Knows You´re Dead där hon spelar mot Ethan Hawke och tidigare nämnd Philip Seymour Hoffman.

Evan Rachel Wood har en mindre men väldigt viktig biroll i The Wrestler. Däremot dominerar hon helt i en av förra årets bästa filmer Across The Universe. Där har hon huvudrollen och visar även att hon har en fin sångröst. Across The Universe story bygger på The Beatles låtar, en musikalfilm som berikar med både musik och handling. Där är Evan Rachel Wood så magisk.

Jag funderar och tänker och känner fortfarande hur storyn i The Wrestler griper tag i mig. Love, pain and glory som det så fint står på filmaffischen.

The Wrestler är väl värd sina ***** (fem stjärnor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar