söndag 17 januari 2016

New York (Krönika #1)

Söndag morgon i januari 2016. Minus 16 grader utanför väggarna. Solen kämpar sig upp borta vid horisonten men det lär väl hjälpa föga denna kalla dag. Dock trevligt att få se den!

Vet ni, det finns dagar då man skummar genom Instagram och översvämmas av inspiration och längtan att se nya platser och uppleva nya saker. Låta tanken sväva iväg lite oskyldigt. Dagdrömma, skriva, låtsas att man är någon annanstans än där man är för några minuter medan kaffet kallnar.

Just nu befinner sig några fina vänner i New York, staden som verkar vara en smältdeg av hela världen, en bubblande gryta av det bästa inom kultur, mat och neonljus. Jag har aldrig varit där fysiskt men det känns som jag har varit där ändå. Genom filmer, oändligt antal låtar, vänner, böcker, tidningar, Instagram, webbsidor. När jag ser bilder från utsikten från Rockafellar Center, kulissen av Radio City Music Hall eller gatorna i  Brooklyn så är jag där på ett kick. Önskar att jag vandrade på Tredje Avenyn i morgondiset eller slog mig ner vid ett bord och lyssnade på någon up coming singer/songwriter på City Winery en kväll. Eller bara köper fika på Baked i Tribeca bara för att det ser så otroligt fräscht ut.

Det är lustigt för en tanke som gnager lite i periferin av dagdrömmarna är om verkligheten kan slå drömmen? Kan den det? För alla historier man får genom kulturen och litteraturen är ju på något sätt modifierad att se fantastisk ut. Inte alltid men oftast. Jag känner ju USA och dess kontraster. Men jag vet ju också hur känslan skulle vara av att få viska "wow, det är ju för fan gatan som Ryan Adams sjunger om" eller "kolla, precis där rullar William Miller in mot staden med stora pupiller i Almost Famous". Man har idéer, bilder och förväntningar när man hoppar på flyget, sen är det väl upp till en själv att välja hur man vill se allt. Öppna sinnen, förbestämda besök eller ta dagen och tunnelbanan som den kommer. Jag vet inte vilket som är bäst för den maximala upplevelsen, men oavsett blir det nog rätt på något sätt.

Det är en ynnest att få följa med sina vänner på resan genom Instagram och få ta del av äventyret och för det är jag tacksam. Där är sociala medier oslagbara och vännerna generösa. En dag kanske vi kommer dit och får ta del av samma äventyr. Då skulle jag nog börja med att kanske ändå hitta en start på Tredje Avenyn, ta på ett par feta hörlurar, knäppa rocken och sätta på The Nationals "Daughters of the Soho Riots" och bara gå tills benen behöver en paus. Och kanske just då tar jag bilden som inspirerar någon annan att dagdrömma lite....

Veckans Spellista: BlandbandNewYork https://open.spotify.com/user/martnlarsson/playlist/0Wm8d9Qo6OzFHNYk07kuIX

1 kommentar: