söndag 11 juni 2017

Resa till Sunwing Resort, KALLITHEA BEACH RHODOS i Grekland

Det låg en förväntan i luften när resväskorna packades in i bilen och vi gjorde oss redo för att köra till Landvetter Flygplats. För andra gången skulle vi i vår familj ut och resa i vida världen. Första trippen gick till vackra Alqudia på Mallorca men då var barnen mindre och vi saknade rutin som resande föräldrar/familj. Nu lämnade vi ett molnigt Borås bakom oss i slutet av maj, mer förberedda och med blickarna mot Grekland och ön Rhodos där vi skulle bo i en vecka på Sunwing Resort i Kallithea Beach.

RESAN

Det är alltid skönt att komma till flygplatser som Landvetter där det finns ett väl inarbetat flow från det att man lämnar in sitt bagage tills dess att man står redo att boarda vid gaten. Så är det inte på alla flygplatser här i världen, men mer om detta senare. Vi fick spendera sextio minuter innanför säkerhetskontrollerna innan planet lyfte och vi hann varva ner och stilla nerverna, handla magasin (vilket nog är det bästa med att vara på flygplatser) samt kolla lite snabbt i butikerna innan vi gick på planet.

Vi fick bra platser på planet, strax framför vingarna, och kunde njuta av en behaglig flygresa som tog tre timmar och femton minuter. Enda missen på denna flygresan var att kabinpersonalen gav vår äldsta dotter, som är Glutenallergiker, rätt mat men fel sorts bröd. Kunde slutat illa om inte min fru hade varit uppmärksam på detta. I övrigt inget att klaga på.

Vi landade på Rhodos flygplats Diagoras vid halv åtta på kvällen lokal tid och det är en lite annorlunda flygplats än till exempel Landvetter. Men vi fick vårt bagage ganska snabbt och kunde sen lämna kaoset inne på flygplatsen. Som förälder är jag väldigt nervös och går med konstant flackande blick på ställen som dessa, alltid på min vakt, framför allt när man kommer ut från flygplatsen och ska hitta sin taxi eller buss. Det känns som det inte finns några lagar och regler på platser som dessa utan det är massor med folk, otroligt mycket trafik på liten yta och massor av olika resebolag som gör allt dom kan för att ta hand om förvirrade resenärer. Väl på buss nummer fjorton kunde vi andas ut, äntligen var vi på Rhodos och resan hit hade ju gått bra.

Tjugo minuter senare stod vi på Sunwing Resorts parkering och andades in havsluften, som ju verkligen har en speciell karaktär. Palmerna vajade mjukt i den uppfriskande kvällsvinden och stjärnorna lyste klart ovanför oss när vi gick till vår lägenhet på området Triton. Väl inne i lägenheten öppnade vi upp skjutdörrarna och gick ut på terassen, doppade tårna i vår upplysta pool och blickade ut över ett mörkt hav vars små vågor lystes upp i månskenet och slog in mjukt mot den steniga stranden.

FÖRSTA MORGONEN

Vi hade bokat Kitchen Inclusive, en variant på All Inclusive, fast med lite annat upplägg. I detta koncept får man frukost alla dagar samt fem luncher och middagar på Costa´s Kitchen, en restaurang vackert placerad vid stranden med en fantastisk utsikt.

Frukosten på Sunwing håller bra standard, det finns det mesta för dom flesta. Grekisk yogurth, olika sorters bröd, frukt, honung, nötter, äggröra, den obligatoriska croissanten med mera. Men kaffet smakade såklart annorlunda än hemma, juicen var som att dricka koncentrerad saft och mjölken tog några dagar att vänja sig vid.

Den glutenfria frukosten var också helt okej. Vi kunde beställa rostbröd, flingor, chokladpuffar, pannkakor, muffins samt nytt smör och skinka. Problemet som jag ofta ser på platser som dessa är att folk i allmänhet har svårt att läsa skyltar och ha respekt för våra allergiska medmänniskor och rostar till exempel vanligt bröd i den glutenfria brödrosten. Kan det bero på stress eller är det helt enkelt bara okunskap? Oavsett önskar jag att restaurangerna tog ett steg till i att säkra upp för allergiker.

Tillbaka till frukosten så rekommenderar jag er i alla fall att komma till frukostbuffén tidigt och njuta av lugnet, det sköna vädret och utsikten. Dessutom fanns all mat framme, kaffet var nybryggt och det var inga problem att få tid att prata med personalen. En halvtimme efter öppning började frukostkaoset att breda ut sig och köket fick svårt att hinna med att fylla på med mat, få fram nya tallrikar osv… Men är man där i tid (och om man som vi gillar att äta i lugn och ro) så var det en väldigt mysig och trevlig frukostupplevelse. Dessutom, till barnens stora glädje, dök ju Lollo och Bernie (Sunwings maskotar) upp lite då och då och bjöd på kramar och high fives under morgonen.

DAGARNA

Vi bodde, som jag tidigare nämnde, i en lägenhet med terass, pool access och havsutsikt. Detta var verkligen höjdpunkten på hela resan. Visst, det kostade lite mer att bo så här, men jag kan med heder och samvete säga att det är värt var enda krona. Jag vet att det finns personer som inte alls tycker det är särskilt påfrestande att hänga vid poolkanter tillsammans med massor av främlingar, speedade barn, all inclusive tankade vuxna, skratt och gråt, solstolar som står på varandra etc. men för mig var den här egna lilla charterbubblan något alldeles extra.

En dag såg ut ungefär så här. Vi vaknade och gick ut och satte oss på terassen. Barnen fick morna sig och sen gick vi gick upp och åt frukost tillsammans. Efter det gick vi tillbaka till vår lägenhet, bytte om till badkläder, smorde in oss med solskydd och sen var det bad och sol i lugn och ro resten av dagen. Barnen kunde hoppa i poolen, gå upp och ta en glass, slappa med pyssel eller iPad, gå tillbaka och bada, öva på att simma och leka. Vi vuxna kunde i lugn och ro njuta av solen, bada och leka med barnen, gå in i skuggan och läsa tidning. Det var harmoni på en helt ny nivå för vi hade stenkoll på läget. Vid lunch gick vi till restaurangen och åt nylagad och god mat. Sen gjorde om samma sak efter lunch tills det var dags för middag på kvällen. Jag kan inte nog understryka känslan av lugn och gemensam glädje som infann sig varje dag i denna ”bubblan”.

MATEN

Att boka Kitchen Inclusive är också något jag kan rekommendera. Vällagad 3-rätters lunch och middag fem dagar i veckan, mycket service minded personal och utsikten från Costa´s Kitchen är oslagbar. Favoriterna på menyn blev den grillade tonfisken, Souvlakin, Costa´s egen hamburgare (med otroligt gott bröd) samt desserten Millefeuille. Fördelen med detta är också att barnen under tolv år äter gratis från Lollo och Bernie buffén på restaurangen och är man Glutenallergiker, ja då ingår den glutenfria menyn i detta konceptet också. Så vår äldsta dotter kunde inprincip välja och vraka på en rad bra rätter utan extra kostnad.

Ska jag nämna något som var mindre bra så var husets viner inte något att hurra för och nästan alla rätter (förutom pasta, pizza och moussaka) serverades med pommes frites som tillbehör. Vi var därför helt överlyckliga de två kvällar vi besökte Restaurang Fino (ett steg upp från Costa´s men med helt okej priser) där man serverade mer än pommes som tillbehör. Möjligheten att kunna välja på lamm, lax, entrecote med gratäng, bakad potatis etc gjorde dessa besök till något extra. Perfekt att välja denna restaurangen om man även vill se showerna som började vid nio på kvällen i grannlokalen. Just showerna var väldigt uppskattade av våra småtjejer.

BOENDET

I området Triton, där vi bodde, var lägenheterna superfräscha med härligt designtänk på inredningen. I vår Royal Family lägenhet fanns en skön dubbelsäng samt en två delad soffa/bäddsoffa (som vår äldsta dotter byggde ihop till en dubbelsäng), tv, wi-fi, bra garderobsutrymmen, fint badrum och ett litet välutrustat kök med kyl och frys. Ut mot terassen fanns stora glasskjutdörrar både från vardagsrum och sovrum. Terassen var utrustad med allt man behöver. Bord, stolar, sackosäckar, solstolar, solmadrasser, utedusch och såklart den otroligt uppskattade poolen och havsutsikten. Allt väldigt genomtänkt!

Soltimmar från tidig morgon till cirka klockan fem på eftermiddagen och oftast låg vinden på från väst så det svalkade skönt utan att kännas blåsig. Uppe på övriga poolområden var det blåsigare. Städning ingick också varje dag vilket kändes lite väl bra i början men som efter några dagar blev en del av dagen.

OMRÅDET

Hela Sunwing resorten är perfekt för småbarnsfamiljer. Här finns det mesta man behöver, till och med en Lollo och Bernie Concept Store. Det är lätt att ta sig mellan poolområden, Mini land, restauranger och boende. Stranden ligger precis nedanför hotellbyggnaderna och där kunde man hyra Jetski, hoppa på båtutflykter med mera.

Bra att veta är att det inte är sandstrand här utan en strand fylld med småsten i alla dess former och färger. Otroligt vackert och superkul för barnen att få plocka dessa stenar. Tyvärr är det inte långgrundt utan det bli ganska djupt bara någon meter ut från strandkanten.

Jogging och promenadspåret på 1,6 km runt området var också upplagd i fina miljöer över lag. Gymmet var fräscht men placerat på baksidan av hotellet med utsikt mot ingenting vilket var lite synd.

Det jag kan sakna i efterhand med Kallithea (men som jag egentligen inte funderade särskilt mycket på under veckan) var att kunna ta en kort promenad bort från resorten till en mindre by/stadsdel där man kunde shoppa lokalt och äta på restaurang om man ville. Visst, Rhodos Stad är inte långt borta men det krävs en taxiresa dit.

Om barnen hade varit lite äldre hade vi nog gett oss ut på någon utflykt på ön till Rhodos Stad, Lindos eller Falirakis vattenpark. Allt fanns tillgängligt från resorten med båt eller taxi/buss och dessutom fanns det många arrangerade utflykter att välja på där ”Oliver och Vin" lockade mig mest. Kanske blir av vid nästa besök!

HEMRESAN

Om hela veckan i Kallithea har gått i harmonins tecken så lämnar hemresan lite gråa moln på den annars så klarblåa himlen. För det första var det väldigt dålig info om när och hur man skulle checka in sitt bagage i förväg på hotellet. Vi checkade ut från rummet klockan tolv och trodde att det var då man kunde checka in bagaget men det visade sig att man skulle ha gjort redan klockan åtta på morgonen. Bussen lämnade Kallithea klockan sju på kvällen och fram tills dess hängde vi vid poolområdena och kunde låna hyfsat fräscha omklädningsrum med dusch i källaren för att fräscha upp oss inför hemresan.

När vi kom till Diagaros flygplats så var det så rörigt och stimmigt att det var svårt att fokusera. Incheckning av bagage görs inte som på många andra flygplatser att du lämnar vid disk, får ditt boarding kort och går till Säkerhetskontrollen. Här får du ta med dig ditt bagage till en separat säkerhetskontroll (med väldigt lång kö). Utmaning även för den inbitna resenären. Detta kan du dock undvika genom att checka in bagaget i förväg redan på hotellet. Efter detta ska du upp till Säkerhetskontrollen innan du kommer till gaten. Detta var det värsta för jag har aldrig upplevt en sån här kaosartad stämning. Varmt, lång kö, försenade resenärer som i halvpanik fick tryckas in i kön för att hinna med sina plan mer mera. Ostrukturerat!

Väl inne vid gaten så var det obegripligt lite folk på plats med tanke på hur mycket folk det var utanför Säkerhetskontrollen. Informationen var inte heller den bästa. Vi insåg ganska snabbt att planet var försenat men det var något vi fick lista ut själva. När väl boarding påbörjades så fick vi stå ute på rampen och vänta på en buss i fyrtiofem minuter. Ingen hit för små trötta barn att stå där ute i höga ljudvolymer från flygplan. Väl på planet fick vi mer info om förseningar från Landvetter med mera. Information vi gärna hade fått tidigare. Resten av hemresan gick bra även om landningen i ett blåsigt och regnigt Sverige var lite väl bumpy för min smak.

HEMMA IGEN

Vi hämtade upp vårt bagage i ankomsthallen i Göteborg, gick ut i regnet sent på natten och körde hem igen. En vecka på Rhodos med sol, bad, lugn, god mat och små äventyr var över och detta var den bästa familjesemestern vi har varit på hittills. Att resorten har vunnit priser för bästa familjehotell är inte så konstigt. Det är liksom skräddarsytt för en härlig vecka…

Rekommenderas…
  • Royal Family Boende med Poolaccess = Oslagbar semester för barnfamiljen som vill ha lugn och ro och kunna ladda om batterierna
  • Kitchen Inclusive är ett mycket bra val för er som vill ha bra mat och slippa Buffékonceptet
  • Var noga med att förklara om eventuella allergier för att slippa missförstånd, då får man bäst service och blir omhändertagen på ett bra sätt
  • Klimatet är otroligt behagligt i början av juni, runt 25 grader på dagarna
  • Missa inte att hänga lite på utomhus loungen vid Helios receptionen på eftermiddagen. Otroligt mysigt!
Att tänka på…
  • Har ni allergier i familjen så ta med lite mellanmål hemifrån. Även om det fanns en del på resortens Minimarket så var det dyrt och inte alltid lätt att tyda innehållsförteckningar. Vi körde på frysbar isglass, riskakor, kex med mera.
  • Tappar ni mat eller godis på terassen så räkna med en mindre myrinvasion om ni inte plockar upp det
  • Det gick att betala med kort överallt på resorten men vi blev rekommenderade att ha kontanter med om vi skulle ge oss ut på utflykt
  • Ha koll på incheckningstid för bagage på hotellet inför hemresan, sparar er både tid och kraft vid ankomsten till flygplatsen
  • Var sen förberedda på att ett mindre kaos kan uppstå på flygplatsen när ni ska flyga hem och ta med något att dricka och äta för att hålla humöret uppe i köerna
Roligheter (för barn och även vuxna)…
  • Lollo och Bernies After Beach! Beatles-hysteri-varning på kidsen när Lollo och Bernie sången rullade igång. Superhäftigt att stå bredvid och se barnens eufori och arenasång i ”Ropa så dom hör er… Lollo och Bernie
  • Kvällshowerna var helt okej men vi hade i alla fall storögda tjejer vars musikalartistdrömmar nog föddes under dessa kvällar. Så missa inte!
  • Lollo och Bernies Skattjakt var fantastiskt välorganiserad och mycket uppskattad av tjejerna, dessutom var personalen otroligt gulliga och proffsiga. Kostade sju euro per barn!
  • Vår transfer från hotellet till flygplatsen underhölls av en Ving-kille vid namn Charlie. Det var skämskuddevarning första två minuterna men sen vände han det och han höll hov hela vägen till flygplatsen. Charter-komik med charmigt innehåll! Så håll tummarna att ni får honom som ”guide” i bussen!